Första dagen, onsdag, i Riksdagen

Jag måste erkänna att när jag var på väg till praoplatsen första dagen så pirrade rejält i min mage. Jag kände varken Magdalena eller Erica sedan innan, och det är alltid lite nervöst.

Jag mötte upp Erica utanför huvudentrén och jag fick ett besökskort som jag skulle ha på mig hela dagarna så att vakterna som går omkring i huset ska veta att jag får vara där. När Erica skulle visa mig runt i de olika husen blev jag helt chockad över hur stort det är. Hela riksdagen är ungefär sex hus och binds ihop med underjordiska gångar. Det är som ett helt eget samhälle där inne, det finns post, bad, gym, bankomat, rulltrappor osv.. Jättehäftigt!


Mitt besökskort som jag fick ha på mig

Nästa punkt på mitt schema var att besöka JO, som är riksdagens ombudsmän. Där fick jag träffa en kvinna som hette Bibbi Flood. Hon berättade och visade för mig vad de arbetar med. Jag ha aldrig riktigt förstått det, men nu är det mycket klarare för mig.  

Efter detta skulle jag träffa Magdalena för att äta lunch. Där träffade jag även andra moderater, eftersom att ledamöterna sitter vid olika partibord i matsalen. Det finns två restauranger i huset och ingen av dem är öppna för allmänheten.

Nu skulle jag följa med en skolklass på ett studiebesök i Riksdagen. Här fick vi gå runt ännu mer i byggnaden och guiden pratade väldigt utförligt och man lärde sig mycket som man inte visste!

När studiebesöket var slut så fick jag gå in i kammaren och lyssna på olika debatter. Det var väldigt roligt att få komma in i denna stora sal som jag innan bara hade sett på tv. Ibland kan språket som de talar vara lite komplicerat, speciellt när jag fick lyssna på debatter som rörde Sveriges ekonomi.


I kammaren beslutas alla Sveriges lagar

Det sista som stod på schemat min första praodag var att jag skulle få information om gymnasiereformen. Det ska ju nämligen ändras på gymnasieskolorna i hela Sverige hösten 2011. Bla ska vissa program tas bort och andra läggas till. Betygsystemet ska ändras till en sexgradig skala, A-F istället för vårat nuvarande tregradiga.

Jag var helt slut efter den första dagen, alla intryck och de otroligt många nya människorna som jag hade träffat. Jag hade verkligen en riktigt rolig dag och såg väldigt mycket fram emot de två kommande dagarna!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0