Varför praoade jag egentligen i Riksdagen?

Tänkte skriva tre olika inlägg om mina dagar i Riksdagen. Jag har praoat hos en mycket trevlig och duktig politiker som heter Magdalena Andersson och är moderat. Jag har även varit mycket med hennes politiska sekreterare, Erica Lejonroos. Båda två har varit otroligt trevliga och snälla mot mig och jag är så tacksam över att jag fick komma dit.

Hur fick jag nu idén om att praoa i Riksdagen då? Jo, jag är väldigt intresserad av samhällsfrågor och vill gärna vara med och påverka. Jag är en väldigt rak person och säger oftast precis vad jag tycker och tänker. Jag satt och tänkte på vilka yrke som jag kan tänka mig att jobba med i framtiden. I mina tankar dök bland annat advokat, sångerska, politiker och journalist upp.

Under den tiden jobbade vi med demokrati och hur Sverige styrs i skolan, där en del av kursen var att en riksdagsledamot skulle komma och berätta hur det var att arbeta som politiker. Kvinnan som skulle komma var Magdalena och jag såg verkligen fram emot lektionen och hade massor frågor som jag ville fråga henne. Efter att hon hade pratat in för klassen så gick jag fram till henne och frågade om hon hade möjlighet att ta emot mig som praoelev hos henne. Jag förväntade mig verkigen inte att det skulle gå att lösa, men jag tänkte att man kan ju alltid fråga för skojs skull, frågar man inget så får man inget veta! När Magdalena sedan kollade i sin almanacka så sa hon till mig att hon kunde ta emot mig några dagar! Jag blev överlycklig och såg verkligen fram emot att vecka 47 skulle komma.

Och nu sitter jag här och har avverkat mina tre dagar i byggnaden som beslutar Sveriges lagar och är otroligt inspirerad och sugen på att jobba med politik! Dessa tre dagar överträffade verkligen förväntningarna som jag hade och jag är så glad över att jag fick chansen att komma upp till Stockholm och vara med om detta!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0